LIFESTYLE

3 bra morgonrutiner med överraskande positivt resultat

Oskar Söderlund, f.d. nattuggla

29 November 2018

⭐⭐⭐⭐⭐

 

Betyg: 4,8 (37 omdömen)

Morgonen kan ibland kännas riktigt tung.

Men, det kan effektiv morgonrutin lösa.

I denna artikel får du tips om bra morgonrutiner som kommer hjälpa dig att göra morgonen till din bästa tid på dagen (jag skojar inte!).

En av dessa 3 morgonrutiner gör 80 % av de allra mest framgångsrika människorna varje morgon, nämligen:

Meditation eller annan spirituell aktivitet.

 

Fortsätt läsa för att lära dig de bästa morgonrutinerna att kickstarta dagen med.

Med den perfekta morgonrutinen kommer du kunna generera en grymt bra energi som sprider sig till andra delar av ditt liv.

Och ett tips:

Om du har tillräckligt många morgonrutiner i din verktygslåda så har du friheten att välja olika saker varje morgon.

Så att det alltid känns kul att stiga upp på morgonen!

Alltså:

Du kommer få kunskap om hur du designar den perfekta morgonrutinen som fungerar oavsett hur du känner dig på morgonen.

Du får en schweizisk arme-kniv med olika sätt att starta dagen med! 

Morgonrutin tips 1:

Vad har Steve Jobs, Mick Jagger och Oprah gemensamt? 

Meditation.

Meditation är som träning för din hjärna.

Bild från Headspace.

Tänk dig ett nytt piller som precis lanserats.

Detta piller minskar din stress, ångest och depression. Samtidigt så ökar ditt allmäna välbefinnande, fokus och din minnesförmåga.

Skulle du ta pillret?

Jag hade gjort det 😉

Tyvärr finns inte detta piller.

Men här kommer en överraskning:

Du kan få dessa otroliga effekter med hjälp av meditation.

Meditation har länge varit något som främst buddhist-munkar, new-age människor eller högt spirituella personer pysslat med. 

Men nu händer detta:

Meditation goes mainstream.

Det är dels för man kan se resultat så snabbt som bara 10 dagar. Men också för de många olika långsiktiga hälsoeffekterna har blivit kliniskt bevisade av forskare i flertalet studier (yoga som morgonrutin är också populärt).

Detta är en av mina favoritsaker att göra på morgonen. Oavsett hur jag mår när jag vaknar, så kickstartar jag alltid dagen med ett grymt bra humör efter morgonens meditation.

Aldrig mediterat förut?

Oroa dig inte, det hade jag inte heller. Det är mycket enklare än vad man kan tro.

Här finns en guide i meditation.

Ett av mina supertips är att prova appen Headspace. Den guidar dig genom hela meditationen (rekommenderas starkt för nybörjare).

“Meditation is a lifelong gift. It’s something you can call on at any time.”

– Paul McCartney

Snabbguide i meditation för dig som inte vill ladda ner någon app:

1. Sitt still på en stol eller på marken, se till att du sitter bekvämt.

2. Ta några djupa andetag och slut sedan ögonen.

3. Låt sedan andningen återgå till dess normala rytm och börja räkna andetagen. Räkna till 10 och börja sedan om på 1 och upprepa detta.

4. Notera när dina tankar dyker upp. Döm inte tankarna, låt de vara precis som de är och släpp taget för att återgå till att räkna dina andetag.

5. Gör detta i 5-10 minuter.

Morgonrutin tips 2:

Gör som Benjamin Franklin och skriv dagbok!

Du behöver bara penna och papper för att komma igång.

Foto från Pexel.

Att skriva dagbok vet du sedan tidigare är värdefullt.

Men det du troligen inte visste var att det låter dig ta del av flera psykologiska fördelar som:

  • Ökar lycka
  • Du kan hitta mönster i ditt tänkande och därmed bryta dig loss från beteenden som inte gynnar dig långsiktigt
  • Det hjälper dig att släppa taget om det förflutna och även jobbiga känslor som kan vara svåra att släppa

Det bästa av allt:

Du behöver bara penna och papper för att komma igång.

Men om du är som mig och har en app för allt på din smartphone så rekommenderar jag appen Journey (Android) eller Day One (iPhone).

Digital dagbok för Android-enheter 

Digital dagbok för Apple-enheter

En annan snabb morgonrutin som är bra:

Det finns en journal som hjälper dig med struktur och fokus.

I den så skriver man i den morgon och kväll i några minuter, designad med utifrån forskning för att maximera välmående och framsteg.

 

Mitt exemplar av “The five-minute journal”.

Foto taget av Oskar Söderlund.

Men om du föredrar att använda dagbok på ett mer klassiskt sätt:

Ta då inspiration från Benjamin Franklin.

Han började ofta dagen med att fråga följande fråga i sin dagbok:

“What good should I do this day?”

Och på kvällen så återbesökte han sin dagbok med frågan:

“What good have I done today?”

Det är ett väldigt effektivt sätt att snabbt komma framåt med sin personliga utveckling och forcera nödvänding reflektion över sitt liv.

För att summera:

  • Skriv dagbok med penna och papper

eller..

  • Skriv digital dagbok med app till din smartphone

eller..

  • Svara på två frågor på samma sätt som Benjamin Franklin gjorde i sin dagbok

Om du börjar med någon av alternativen ovan och fortsätter i 3 veckor eller mer så garanterar jag att du kommer göra fler framsteg i ditt liv!

Morgonrutin tips 3:

Läs 10 sidor av en bok som gör dig bättre

Bra böcker för dig som gillar entreprenörskap.

Foto från Unsplash.

Detta är en klassisk morgonrutin för framgång.

Att läsa en bok är något som kan förbättra ditt liv, men de flesta gör inte det eftersom man tror att det tar upp mycket tid.

Om du skulle läsa 10 sidor per dag av en bra bok, varje dag, så blir det i snitt 15 böcker per år.

Tänk på hur mycket smartare, självsäker och mer strategisk du skulle vara efter att bara ha läst 15 böcker!

Du kan göra detta genom att avsätta 10-20 minuter åt läsning varje morgon (beroende på hur snabbt du är bekväm med att läsa).

Eller så kan du sätta på en ljudbok på väg till jobbet eller gymmet.

“The more you learn, the more you earn.”

–Warren Buffet

Genom att göra läsning till en vana på morgonen så kommer du snabbt accelerera förbi alla andra när det kommer till personlig utveckling och det egna lärandet.

Några av de böcker som har varit livstransformerande för många framgångsrika människor kan du hitta i denna lista.

3 av mina favoritböcker är: 

  • Tänka, snabbt och långsamt (Daniel Kahneman)
  • 4-timmarsveckan (Tim Ferris)
  • This is marketing (Seth Godin)

Läsning har blivit en av mina favoritsaker att göra på morgonen. Det är lugnande och det känns bra att starta dagen med att lära mig något nytt.

Så, sätt upp ett schema för din morgonrutin och bli smartare och gladare med åren!

Vill du ha nya artiklar innan de blir publicerade?

Prenumerera på nyhetsbrevet.




REKLAM

Artiklar under arbete.

MOTIVATION

Artiklar under arbete.

PRODUKTIVITET

Artiklar under arbete.