Marknadsför ditt företag med TikTok annonsering [Guide för 2022]
Marknadsför ditt företag med TikTok annonsering
TikTok är en social medie-app som växer mycket snabbt. TikTok har idag laddats ner över 2 miljarder gånger och är idag större än Google. Det är med andra ord en fantastisk möjlighet för företag att öka räckvidden genom att annonsera på TikTok. Här kan du läsa mer om TikTok och hur du som företagare kan nå ut till din målgrupp med hjälp av TikTok annonsering.
Intressant TikTok-statistik:
Lycka till!
Vad är TikTok?
TikTok är en app som främst används för att spela in och dela videos med andra användare. Från början hette appen Musical.ly, men bytte namn när det kinesiska företaget Bytedance köpte appen år 2018. Idag är TikTok en av de största sociala medie-apparna i världen med över 800 miljoner dagliga användare.Intressant TikTok-statistik:
- TikTok-appen har laddats ner över 3 miljarder gånger. Du kan ladda ner TikTok till Apple iOS här och ladda ner TikTok till Android här om du vill komma igång och testa själv.
- TikTok finns i 154 länder.
- Cirka 1 miljard användare loggar in minst en gång i månaden.
- En genomsnittlig användare spenderar 52 minuter per dag på TikTok.
- Nästan hälften av alla barn i Sverige i åldersgruppen 12-15 använder TikTok.
Vem använder TikTok?
Många tror att det endast är tonåringar som använder appen för att lägga ut olika danser, men det är långt ifrån verkligheten. När TikTok hette Musical.ly var det främst en app för unga tjejer i åldern 7-13 år, men idag har allt fler äldre användare hittat appen. 41% av användarna är idag mellan 16 och 24 år gamla och även vuxna har börjat använda appen. Med andra ord finns det många olika målgrupper på TikTok vilket är en bidragande faktor till att allt fler företag intresserar sig för annonsering på plattformen.Annonsera vs posta organiskt – vad är skillnaden?
Att annonsera innebär att du betalar för annonserna till skillnad mot de organiska inläggen som du inte betalar för. Det är viktigt att ha både köpta annonser och organiska inlägg. Annonseringen gör det möjligt att målgruppsanpassa inläggen och få en mycket större räckvidd. De organiska inläggen behövs för att visa att företaget finns på plattformen och för att skapa spännande content till lojala följare.Hur fungerar annonsering på TikTok?
TikTok ads är annonser som sköts direkt via appen på liknande sätt som Ads Manager för Facebook och Instagram. Som företagare börjar du med att skapa ett TikTok företagskonto och sedan kan du använda dig av TikToks olika verktyg för att skapa och optimera annonserna efter målgrupp, ålder, plats, intressen och en rad andra variabler. Du sätter även en budget för varje annons som kan justeras under kampanjen.Vilka annonsformat finns på TikTok?
På TikTok finns fem olika annonsformat:- In-feed ads
- Brand Takeover
- TopView
- Branded Hashtag Challenge
- Branded Effects
Exempel på företag som använder TikTok i Sverige
Det finns många stora och små företag som redan insett fördelarna med att annonsera på TikTok. Exempel på bolag som använder TikTok som marknadsföringskanal i dagsläget är Hickap, Kaffekassan, Na-kd, Lyko och Hemmakväll. Kika gärna på dessa för att få inspiration om vad du som företagare kan göra på den snabbt växande sociala medie-appen.Så kommer du igång med TikTok annonseringen
Det är lätt att komma igång med annonseringen på TikTok. Börja med att ladda ner appen och skapa ett TikTok företagskonto. Kolla på andra företag för att inspireras och skapa sedan dina egna annonser.Lycka till!
Oskar Söderlund
15 Januari 2022
Filed under: Blogg - @ 15 January, 2022 21:03